تکالیف خلاقانه
1-هوش زبانی کلامی
در این نوع تکلیف، شاگردانی که در این نوع هوش از امتیاز ویژه ای برخوردار هستند تکالیفی از قبیل بیان خاطرات-خلاصه نویسی داستان یا درس-شرح آزمایش و...بر اساس هوش آن ها داده می شود.
2- هوش موسیقیایی
این نوع هوش بر می گردد به قابلیت هایی مثل در ک موسیقی-ملودی ضرب آهنگ-آواز خواندن-شناخت صداها بهترین استفاده ای که از این نوع می توان کرد تجربه حفظ دول ضرب به آهنگ- یا د گیری مساحت ها به دصورت موزون و...
3- هوش ریاضی منطقی
دانش اموزانی که در استدلال –قیاس-دسته بندی-سازماندهی –تجزیه و تحلیل سر آمدتر هستند دارای این نوع هوش می باشند.بهترین استفاده ای که از این نوع تکلیف می شود انجام داد و دانش آموزان از آن استفاده می کنند بازی خودم را جای عدد می گذارم و با آن جمع و تفریق می شوم تا مساله را حل کنم.
4- هوش بصری فضایی
دانش آموزانی که در درک فضایی-رسم نقشه و نمودار-کار تصویری گرافیک-خیال پردازی-کاربوس-بازی شطرنج و...قوی تر هستند در این نوع هوش قرار می گیرند.فعالیتهایی از قبیلساخت پوستر-کشیدن نمودار-عکاسی ساخت مدل و...یادگیری ماند گاری را در این نوع از شاگردان ما ایجاد می کند.
5-هوش بدنی –جنبشی
این نوع هوش شامل بیشتر فعالیتها از قبیل تایپ-کارگری-کشاورزی-آشپزی و هر فعالیتی که نیاز به بکار گیری انگشتان و اعضای بدن را دارد شامل می شود.نمایش جهت های جغرافیایی-پانتو میم-مصاحبه و اجرا-به عهده گرفتن نقش مهر ه ها در جمع و تفریق ریاضی و... بهترین نوع تکالیفی است که به این نوع دانش آموزان داده می شود.
6- هوش درون فردی
دانش آموزانی که به کارهای فردیو سکوت علاقه دارند در این گروه قرار می گیرند.این افراد توانایی خود ارزیابی دارند.معلم می تواند به این شاگردان تکالیفی بدهد که بیشتر حالت انفرادی داردو هم می تواند میان موضوع درسی و فرد ارتباط برقرار کند .خود این کار باعث لذت دانش آموز می شود و روحیه ی خلاقیت را در آن ها افزایش می دهد.
7-هوش میان فردی
ارتباط و تعامل با دیگران و برقراری روابط خوب با دوستان از مهمترین مشخصه های این دانش آموزان می باشد.تکالیف متناسب با هوش این شاگردان :کار گروهی برای این افراد بسیار مناسب است-انجام مصاحبه و ارائه کنفرانس در کلاس و همچنین اجرای برنامه های مشترک با سایر دانش آموزان از مهمترین تکالیفی است که می تواند خلاقیت را در این شاگردان توسعه دهد.
8-هوش طبیعت گرای
بیشتر دانش آموزان می توانند در این گروه قرار گیرند.علاقه به شناخت طبیعت و طبقه بندی گونه های جانوری و گیاهی از مهمترین مشخصه های این افراد است.تکلیف مناسب گردش علمی است که می تواند دانش آموز را با طبیعت بیشتر آشنا کند و قوه خلاقیت را افزایش دهد . از این طریق دانش آموزان آموخته های بیشتری را فرا می گیرند. از موارد دیگر تکلیف برای افزایش رشد خلاقیت در این شاگردان نام بردن دریاچه ها و رودخانه هایی است که در کتابهای خود خوانده اند و این اسامی را را توجه به موقعیت های مناسب در صورت مسائل ریاضی خود به کار ببرد.
در پایان انتخاب و ارائه مناسب تکلیف خلاق برای هر دانش آموز یکی از مهم ترین نکات مربوط به تکلیف است.تکلیف حلقه ای از زنجیره ی جدایی ناپذیر فرایند یاددهی-یادگیری است و وقتی اثر گذار خواهد بود که با سایر حلقه های این فرایند هماهنگ و مناسب باشد.